Μενού Κλείσιμο

Ωμέγα-3, Συμπεριφορά και Μαθησιακές Δυσκολίες


ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΤΗΣ ΟΞΦΟΡΔΗΣ
Τα Ωμέγα-3 λιπαρά οξέα μπορούν να βελτιώσουν την ανάγνωση και τη συμπεριφορά
07/09/12
Μια νέα μελέτη από το Πανεπιστήμιο της Οξφόρδης έδειξε ότι η καθημερινή λήψη συμπληρωμάτων ωμέγα-3 λιπαρών οξέων (DHA) βελτίωσε την ανάγνωση και τη συμπεριφορά των παιδιών με χαμηλές επιδόσεις στα σχολεία της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης.
Οι ερευνητές εξέτασαν παιδιά ηλικίας μεταξύ επτά και εννέα ετών που είχαν χαμηλή απόδοση σε βασικά τεστ ανάγνωσης, και μάθησης.
Η έρευνα δείχνει ότι το συμπλήρωμα του ιχθυελαίου είναι ένας απλός και αποτελεσματικός τρόπος για τη βελτίωση της ανάγνωσης και της συμπεριφοράς σε υγιή παιδιά, αλλά και σε παιδιά με χαμηλές επιδόσεις στο σχολείο. Το DHA είναι ένα βασικό ωμέγα-3 λιπαρό οξύ που βρίσκεται σε ψάρια και θαλασσινά, αλλά σε άλγη, καθιστώντας το κατάλληλο για χορτοφάγους.
Η μελέτη DHA Οξφόρδης Μάθησης και Συμπεριφοράς, η οποία συνέκρινε καθημερινά συμπληρώματα ωμέγα-3 DHA με εικονικό φάρμακο, θα δημοσιευθεί στο περιοδικό PLΟS ONE, την Πέμπτη 6 Σεπτεμβρίου.
Ο Dr. Alex Richardson, ένας ανώτερος ερευνητής από το Πανεπιστήμιο της Οξφόρδης, δήλωσε: «Τα αποτελέσματά μας έδειξαν ότι η καθημερινή λήψη ωμέγα-3 (DHA) βελτίωσε τις επιδόσεις ανάγνωσης για τους μαθητές (που βρίσκονταν στο χαμηλότερο επίπεδο του φυσιολογικού εύρους) και βοήθησε τα παιδιά να καλύψουν τη διαφορά με τα υπόλοιπα συνομήλικα παιδιά.
Ο Paul Montgomery, Καθηγητής Ψυχοκοινωνικής Παρέμβασης στο Πανεπιστήμιο της Οξφόρδης, δήλωσε: «Προηγούμενες μελέτες έχουν δείξει τα οφέλη από τη διαιτητική συμπλήρωση με ωμέγα-3 σε παιδιά με παθήσεις όπως αδυναμία συγκέντρωσης, υπερκινητικότητα, δυσλεξία και αναπτυξιακή διαταραχή συντονισμού, αλλά αυτό είναι η πρώτη μελέτη που δείχνει τέτοια θετικά αποτελέσματα σε παιδιά από το γενικό μαθητικό πληθυσμό.
Οι ερευνητές με το Τμήμα Εκπαίδευσης Oxfordshire County Council εντόπισαν 362 υγιή παιδιά από τα υπόλοιπη δημόσια σχολεία στο Oxfordshire, ηλικίας μεταξύ επτά και εννέα, που είχαν χαμηλές επιδόσεις σε βασικά τεστ ανάγνωσης.
Η θεραπεία ήταν μια σταθερή δόση ωμέγα-3 DHA των 600 mg την ημέρα από ιχθυέλαιο. Για 16 εβδομάδες, το σχολείο προμήθευε τις κάψουλες στα παιδιά κατά τις σχολικές ημέρες και οι γονείς τους τις υπόλοιπες.
Μολονότι δεν υπάρχει σημαντική επίδραση της θεραπείας, στην ανάγνωση βρέθηκε στο συνολικό δείγμα της μελέτης (τα παιδιά των οποίων η αρχική ανάγνωση τους τοποθετείται στο χαμηλότερο τρίτο επίπεδο του φυσιολογικού εύρους), η συμπλήρωση με DHA δεν βελτιώσε σημαντικά την ανάγνωση των παιδιών του οποίου η αρχική απόδοση μειώθηκε στο χαμηλότερο πέμπτο του γενικού πληθυσμού.
Στα 224 παιδιά η βελτίωση στην ανάγνωση κατά τη διάρκεια της δοκιμαστικής περιόδου ήταν 20 τοις εκατό μεγαλύτερη από ό, τι θα έπρεπε κανονικά να αναμένεται. Στην υποομάδα των 105 παιδιών των οποίων η αρχική ανάγνωση ήταν κάτω από την 10η εκατοστιαία θέση, η βελτίωση στην ανάγνωση ήταν σχεδόν 50 τοις εκατό μεγαλύτερη από ό, τι θα αναμενόταν.
Διαβάζοντας τις ηλικίες των παιδιών θα έπρεπε κανονικά να αναμένεται ότι θα αυξηθεί κατά τέσσερις μήνες κατά τη διάρκεια της 16-εβδομάδων της αγωγής. Τα παιδιά των οποίων η αρχική ανάγνωση ήταν κάτω από την 20η εκατοστιαία θέση απέκτησαν επιπλέον 0,8 μήνες αναγνωστική εμπειρία, λαμβάνοντας DHA και όχι εικονικό φάρμακο. Εκείνοι κάτω από την 10η εκατοστιαία θέση απέκτησε επιπλέον 1,9 μήνες από την ενεργό θεραπεία.
Εκτός από τις βελτιώσεις στην ανάγνωση των παιδιών αυτών που η αρχική τους απόδοση σε αυτόν τον τομέα ήταν χαμηλότερη, οι γονείς ανέφεραν επίσης μια συνολική βελτίωση και στη συμπεριφορά.
Η μελέτη χρησιμοποίησε επικυρωμένα μέτρα αξιολόγησης που συνήθως χρησιμοποιούνται στα προγράμματα για αδυναμία συγκέντρωσης και υπερκινητικότητας. Αν και ο μέσος όρος των βαθμολογιών για αυτά τα παιδιά ήταν εντός των φυσιολογικών ορίων πριν από τη θεραπεία, είχαν σημαντικά οφέλη που αναφέρθηκαν για τα παιδιά που λάμβαναν ωμέγα-3 (DHA) σε σύγκριση με αυτά που έπαιρναν εικονικό φάρμακο σε 8 από 14 κλίμακες αξιολόγησης. Για παράδειγμα, στα παιδιά που έλαβαν το συμπλήρωμα DHA, οι γονείς ανέφεραν σημαντικά λιγότερη υπερκινητικότητα και προκλητική συμπεριφορά σε σύγκριση αναφοράς από τους γονείς των παιδιών που έπαιρναν το εικονικό φάρμακο.
Η μελέτη DOLAB είναι μια ανεξάρτητη μελέτη που διεξήχθη στο Πανεπιστήμιο της Οξφόρδης, και πραγματοποιήθηκε σε συνεργασία με το Τμήμα Εκπαίδευσης του Oxfordshire County Council. Χρηματοδοτήθηκε από μια επιχορήγηση από την DSM Nutritional Products, η οποία παρείχε και το κανονικό και το εικονικό φάρμακο.
Η  μελέτη ήταν μια παράλληλη ομάδα, σταθερής δόσης, τυχαιοποιημένη, διπλή-τυφλή, ελεγχόμενη με εικονικό φάρμακο. Η συνέχεια για μελέτη βρίσκεται σε εξέλιξη στο Πανεπιστήμιο της Οξφόρδης για να διερευνήσουν τις επιπτώσεις των συμπληρωμάτων DHA σε μεγαλύτερο δείγμα της χαμηλής απόδοσης των παιδιών.

Για αναζήτηση της έρευνας:

https://www.ox.ac.uk/news/2012-09-07-omega-3-fatty-acids-could-improve-reading-and-behaviour

INFLAMMATION RESEARCH FOUNDATION
Επιδράσεις της υψηλής δόσης ιχθυελαίου EPA/DHA σε μία πιλοτική μελέτη ανοικτού σχεδιασμού, με επικέντρωση στα φωσφολιπίδια του πλάσματος για τη συμπεριφορά στα παιδιά με διαταραχές όπως αδυναμία συγκέντρωσης και υπερκινητικότητα.

Paul J Sorgi, Edward M Hallowell, Heather L Hutchins, Dr. Barry Sears
Hallowell Center, 142 North Road, Suite F 105, Sudbury, MA 01776, USA and BioMed Central
Dr. Barry Sears, Inflammation Research Foundation, 222 Rosewood Drive, Suite 500, Danvers, MA 01923, USA

Published: 13 July 2007 – Nutrition Journal 2007, 6:16 doi:10.1186/1475-2891-6-16
Για αναζήτηση του άρθρου: http://www.nutritionj.com/content/6/1/16
Η Ωμέγα Rx Ζώνη. Εκδόσεις Δ.Κ. Μ. ΕΠΕ. Dr. Barry Sears Ph. D.

Δρ. Παναγιώτης Δρακόπουλος DHSc