Η Επιστημονική Ιστοσελίδα της Αντιφλεγμονώδους Διατροφής. Δεν μπορείς να αλλάξεις τα γονίδιά σου, μπορείς όμως να αλλάξεις την έκφρασή τους.                       

Δρ. Παναγιώτης Δρακόπουλος N.D.

Μεσογειακή Διατροφική Ζώνη και Ολυμπιονίκες

 Μεσογειακή Διατροφική Ζώνη και Αθλητές

Όλοι οι πρωταθλητές νομίζουν ότι όσο πιο σκληρά προπονηθούν τόσο η φυσική τους κατάσταση θα απογειωθεί και θα σπάσουν τα ρεκόρ τους. Αυτό κατά βάση είναι  αλήθεια, αλλά με μία προϋπόθεση, ότι, πρέπει να έχουν πλήρη διατροφική αποκατάσταση προς διόρθωση της  μυϊκής φθοράς πού έχουν αποκομίσει από την σκληρή προπόνηση. Άρα δεν πρέπει να βλέπουμε μόνο την σκληρή προπόνηση σαν μέσον για τα ρεκόρ και τη φυσική μας κατάσταση, αλλά πρέπει να βλέπουμε και την διατροφική αποκατάσταση σαν το μέσον της επίτευξης των προσπαθειών μας. Οι κανόνες για τα ρεκόρ και την άριστη φυσική κατάσταση είναι τρείς, η διατροφική αποκατάσταση, η διατροφική αποκατάσταση και η διατροφική αποκατάσταση.
Με ποια διατροφή έχουμε πλήρη και σύντομη αποκατάσταση;
Η απάντηση είναι πλέον μία, από το 1992 έως σήμερα όπως δείχνουν οι έρευνες για το καινούργιο μοντέλο αθλητικής διατροφής είναι η Μεσογειακή Διατροφική Ζώνη συνδυαζόμενη με το σούπερ μοριακά αποσταγμένο ωμέγα-3.
Οι αθλητές οι οποίοι διατρέφονται με το πρόγραμμα της Μεσογειακής Διατροφικής Ζώνης διακρίνονται σε εθνικούς  και διεθνής αγώνες . Η Μεσογειακή Διατροφική Ζώνη τους δίνει σε σωστή αναλογία στα μακροθρεπτικά και μικροθρεπτικά απαραίτητα συστατικά που χρειάζονται για την σκληρή προπόνηση και την αποκατάσταση τους.
Σε αυτή την ιστοσελίδα θα διαβάζεται για τις διακρίσεις των αθλητών που διατρέφονται σύμφωνα με τη Μεσογειακή Διατροφική Ζώνη.

Ο Dr. Barry Sears παρουσιάζει τους Ολυμπιονίκες οι οποίοι
διατρέφονται με τη Μεσογειακή Διατροφική Ζώνη

Ο Dr. Ricardo Pinna παρουσιάζει τους Ιταλούς αθλητές και ποδοσφαιριστές
που διατρέφονται με τη Μεσογειακή Διατροφική Ζώνη

Valentina Vezzali
Η Ολυμπιονίκης της Ξιφασκίας το 2008 στην Κίνα 

Η συνέντευξη που έδωσε η Ιταλίδα Ολυμπιονίκης Ξιφασκίας του 1996, 2000, 2004, 2008 και 2012 Valentina Vezzali στο Ιταλικό περιοδικό «VIVER SANI & BELLI» για τη ΜΕΣΟΓΕΙΑΚΗ ΔΙΑΤΡΟΦΙΚΗ ΖΩΝΗ 
Φεβρουάριος 2009 

ΠΩΣ ΝΑ ΑΠΟΚΤΗΣΕΤΕ ΤΕΛΕΙΑ ΓΡΑΜΜΗ ΚΑΤΑ ΤΟ ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑ
ΤΗΣ ΟΛΥΜΠΙΟΝΙΚΗΣ ΞΙΦΑΣΚΙΑΣ
Στόχος που επιτυγχάνεται με τη Μεσογειακή Διατροφική Ζώνη 

Πρόκειται για μία καινοτόμο διατροφή, που δημιουργήθηκε από τον βιοχημικό Dr. Barry Sears τη δεκαετία του 90 και σήμερα έχει γίνει μία από τις πιο πρωτοποριακές μεθόδους στον κόσμο, κυρίως μεταξύ των ανθρώπων του αθλητισμού. Ο λόγος εξηγείται εύκολα: όχι μόνο διατηρεί την υπόσχεση της απόκτησης μίας τέλειας γραμμής αλλά επιτρέπει επίσης την επίτευξη της μέγιστης ψυχικής και σωματικής απόδοσης.  Όπως διαβεβαιώνει η Valentina Vezzali, η Διατροφική Ζώνη δεν είναι μόνο μία «δίαιτα αδυνατίσματος», αλλά και ένα στυλ ζωής. Πράγματι, εκτός από την απώλεια βάρους, εξαφανίζεται η πείνα και το αίσθημα της σωματικής και πνευματικής κόπωσης, και στη θέση τους έρχεται μία συνολική ευεξία, αισθάνεστε πλήρεις, γεμάτοι ζωντάνια. Οι τελευταίες έρευνες καθιστούν μειοψηφία όσους κριτικάρουν αυτήν τη μέθοδο, χαρακτηρίζοντάς την «πολύ περίπλοκη»: στην πραγματικότητα αρκεί μία δοκιμή για να προσανατολιστείτε με ευκολία στα χαρακτηριστικά της. Δοκιμάστε για να το πιστέψετε.

Μία διατροφή που στηρίζεται στην ορμονική ισορροπία. 
Σε αντίθεση με τις περισσότερες διατροφικές δίαιτες, η Διατροφική Ζώνη δε στηρίζεται στον υπολογισμό των θερμίδων αλλά στο αποτέλεσμα που έχει το φαγητό σε διατροφικό επίπεδο. Μεταξύ τροφών ίσης θερμιδικής αξίας, άλλες τροφές βοηθούν στο αδυνάτισμα και άλλες, αντίθετα, σταματούν την απώλεια θερμίδων.
Ο Barry Sears έφτιαξε μία δίαιτα (τρόπος ζωής) πάνω στην ιδέα ότι το αδυνάτισμα ευνοείται όταν κατορθώσουμε να ελέγξουμε μερικούς ορμονικούς μηχανισμούς που ρυθμίζουν το μεταβολισμό (τις αντιδράσεις που μετατρέπουν το φαγητό σε ενέργεια). Οραματίστηκε έτσι μία δίαιτα που θα κατορθώνει να διατηρεί σταθερό το επίπεδο της ινσουλίνης, δηλαδή της ορμόνης που ρυθμίζει τη συγκέντρωση σακχάρων στο αίμα. Πράγματι, όταν η παραγωγή της ινσουλίνης αυξάνεται τα σάκχαρα μετατρέπονται σε λίπος, ευνοώντας την αύξηση του βάρους.

Τρώμε κάθε 4-5 ώρες 
Η Μεσογεική Διατροφική Ζώνη επιβάλλει να μην αφήνουμε να περνούν πάνω από 4-5 ώρες μεταξύ των γευμάτων. Γι΄ αυτό προβλέπει τρία βασικά γεύματα και 2-3 σνακ.
– Καταναλώνοντας τροφή με τέτοια συχνότητα επιταχύνεται ο μεταβολισμός, ευνοούνται όλες οι διαδικασίες του οργανισμού και, πάνω απ΄ όλα, ελέγχεται η πείνα. Πράγματι, η όρεξη, εκτός από το ότι μας παρακινεί να τρώμε παραπάνω απ΄ όσο χρειάζεται, επηρεάζει την ινσουλίνη, με αρνητικές συνέπειες στην υγεία.
– Τρώγοντας περίπου κάθε 4 ώρες διατηρούμε σταθερό το επίπεδο των «καλών» εικοσανοειδών (ορμόνες που, μεταξύ των άλλων, ελέγχουν την ινσουλίνη) και, συνεπώς, επιτυγχάνουμε υψηλό βαθμό συγκέντρωσης.

Μπορεί να γίνει τρόπος ζωής 
Αφού αντιληφθείτε τα θετικά αποτελέσματα της ‘Διατροφικής Ζώνης’ στη γραμμή σας αλλά και στη σωματική και πνευματική σας κατάσταση, είναι σημαντικό να προσαρμόσετε τη δίαιτα με βάση τα προσωπικά σας χαρακτηριστικά, τις καθημερινές σας ανάγκες και τις δικές σας προτιμήσεις.
– Σε αυτήν την περίπτωση, είναι καλό να απευθυνθείτε σε έναν ειδικό της Διατροφική Ζώνης, που θα είναι σε θέση να διαμορφώσει τις προσωπικές σας προτιμήσεις σε στυλ ζωής, που θα μπορείτε να το ακολουθήσετε για μεγάλο χρονικό διάστημα με ικανοποίηση και ευκολία.

«Ήμουν πολύ σκεπτική αλλά η «Μεσογειακή Διατροφική Ζώνη» με έπεισε»
Η Valentiva Vezzali είναι πρωταθλήτρια στην ξιφασκία: τρία χρυσά ολυμπιακά μετάλλια και πέντε παγκόσμιες διακρίσεις. Τη συναντήσαμε στο Μιλάνο, στο ξενοδοχείο Πρίντσιπε ντι Σαβόια (Principe di Savoia)  όπου μας διηγήθηκε πώς έγινε φανατική οπαδός της ‘Διατροφικής Ζώνης’.

-Ποιες διατροφές είχες ακολουθήσει πριν δοκιμάσεις αυτή της «Μεσογειακής Διατροφικής Ζώνης». 
Καμμία. Ήμουν πάντα αντίθετη στις δίαιτες γιατί τις θεωρώ στερητικές∙ με εμποδίζουν να τρώω αυτό που θέλω.

Πώς ήρθες τότε σε επαφή με αυτήν τη διατροφή;
Μου είχε μιλήσει γι΄ αυτήν ο προπονητής μου, εξηγώντας μου τις επιστημονικές βάσεις της μεθόδου και διαβεβαιώνοντάς με ότι δε θα πεινάσω. Δεν τη δοκίμασα αμέσως αλλά όταν, μετά τη γέννα, βρέθηκα με δέκα κιλά επιπλέον, σκέφτηκα ότι θα μπορούσα να την ακολουθήσω. Εξάλλου δεν είχα να χάσω τίποτα…

-Το αποτέλεσμα ήταν θεαματικό: τέσσερις μήνες μετά τη γέννα κέρδισες στους παγκόσμιους αγώνες… 
Ναι, εξεπλάγην κι εγώ η ίδια. Είχα συνηθίσει να τρώω πολλά μακαρόνια αλλά το απόγευμα είχα απώλεια ενέργειας και το βράδυ αισθανόμουν την κούραση από τις προπονήσεις. Με τη «Μεσογειακή Διατροφική Ζώνη», όμως, ένιωσα αμέσως καλά, γεμάτη δύναμη. Ακόμα και οι μύες μου αποκαθίσταντο πολύ πιο γρήγορα.

– Ποια είναι, κατά τη γνώμη σου, τα πλεονεκτήματα της «Μεσογειακής Διατροφικής Ζώνης»; 
Εκτός του ότι επανήλθα στα κιλά μου, δεν αισθάνομαι πείνα και είμαι ελεύθερη να τρώω ό,τι θέλω. Για παράδειγμα το πρόγραμμά μου περιλαμβάνει παγωτό γιατί το λατρεύω και δε μπορώ να το στερηθώ. Επίσης κοιμάμαι πολύ καλύτερα. Έχω μία δύσκολη σχέση με τον ύπνο γιατί το άγχος των αγώνων με κρατά ξύπνια. Με τη ‘Διατροφική Ζώνη’, όμως, καταφέρνω να ξεκουραστώ και να χαλαρώσω.

– Είναι περίπλοκη, όπως υποστηρίζουν κάποιοι; 
Όχι, καθόλου. Αρκεί να την κατανοήσεις και μετά είναι πολύ απλή. Είναι αλήθεια όμως ότι στην αρχή χρειάζεται λίγος χρόνος μέχρι να γίνει αντιληπτός ο μηχανισμός.

– Στην οικογένεια τρώτε όλοι σύμφωνα με τη «Μεσογειακή Διατροφική Ζώνη»; 
Ναι, στο γιο μου προτείνω τα ίδια πιάτα που τρώω εγώ. Προφανώς όμως αυτός δεν ακολουθεί το δικό μου πρόγραμμα.

– Πιστεύεις ότι η διατροφή είναι σημαντική για την υγεία των μικρών παιδιών; 
Ναι, πολύ, αλλά είναι επίσης σημαντικές οι συνθήκες υγιεινής και τα μικρά παιδιά όλου του κόσμου θα έπρεπε να μπορούν να ζουν σε καλές συνθήκες. Γι΄ αυτό αποφάσισα να στηρίξω την πρωτοβουλία της Infasil κατά του τετάνου της μητέρας  και του νεογνικού τετάνου. Πρόκειται για μία ασθένεια που προλαμβάνεται με τον εμβολιασμό και την οποία εμείς καταφέραμε να εξαφανίσουμε αλλά συνεχίζει να μετράει θύματα όπου δεν τηρούνται οι κανόνες υγιεινής. Όλοι μπορούμε να κάνουμε κάτι: Αγοράζοντας ένα προϊόν Infasil, για παράδειγμα, η εταιρεία κάνει δωρεά στη Unicef το κόστος μίας δόσης για εμβολιασμό.

ΣΤΟΠ στις θερμίδες 
Σε αντίθεση με την πλειοψηφία των διαιτών, που ξεκινούν από τις ημερήσιες ανάγκες σε θερμίδες για να τις μοιράσουν στη συνέχεια σε 3-4 γεύματα και που καθορίζουν το ποσοστό της πρωτεΐνης με βάση το σωματικό βάρος (περίπου 1-1,3 γραμμ. για κάθε κιλό), η ‘Διατροφική Ζώνη’ υπολογίζει την ανάγκη σε πρωτεΐνες με βάση την καθαρή μυϊκή μάζα κάθε ατόμου.
– Σε γενικές γραμμές, προβλέπονται 1-2 γραμμάρια πρωτεΐνης για κάθε κιλό μυϊκής μάζας. Όσο πιο έντονη είναι η φυσική δραστηριότητα (η οποία αυξάνει τη μυϊκή μάζα), τόσο αυξάνεται η ανάγκη σε θερμίδες. Αφού καθοριστεί το ποσοστό των πρωτεϊνών, καθορίζονται στη συνέχεια τα ποσοστά των υδατανθράκων των πρωτεϊνών και των λιπών, με βάση τον τύπο 40/30/30.

Ο τύπος 40/30/30 
Αυτός ο συνδυασμός αριθμών, που σε πολλούς ανθρώπους φαίνεται δυσνόητος, είναι η σύνθεση της «Μεσογειακής Διατροφικής Ζώνης»: Σε κάθε γεύμα, ανεξάρτητα από τις προσλαμβανόμενες θερμίδες, θα πρέπει να τηρούμε τη σχέση 40/30/30, δηλαδή υδατάνθρακες σε ποσοστό 40%, πρωτεΐνες σε ποσοστό 30% και λίπη σε ποσοστό 30% από τις προσλαμβανόμενες με το φαγητό θερμίδες.

Γεύματα πάντα ισορροπημένα 
Ο παραπάνω τρόπος κάνει τη «Μεσογειακή Διατροφική Ζώνη» να φαίνεται περίπλοκη αλλά αρκεί να συνηθίσει κανείς να σκέφτεται το φαγητό σαν «κομματάκια» ή «μίνι μπλοκ», όπως τα παιχνίδια κατασκευών των παιδιών. Με απλά λόγια, όλα τα γεύματα υπολογίζονται, ακόμα και τα σνακ, ώστε να περιλαμβάνουν υδατάνθρακες, πρωτεΐνες και λίπος.
– Τα «μίνι μπλοκ» είναι ήδη καθορισμένα από την ίδια τη μέθοδο, αρκεί μόνο να τα χρησιμοποιήσετε για να φτιάξετε τη δική σας δίαιτα. Ένα παράδειγμα; ένα κουταλάκι λάδι αποτελεί ένα «μίνι μπλοκ» λίπους, 120 γρ. φρούτων αποτελούν ένα «μίνι μπλοκ» σακχάρων, 40gr ψάρι είναι ένα «μίνι μπλοκ» πρωτεϊνών. Ένα «μπλοκ», συνεπώς, αποτελείται από ένα «μίνι μπλοκ» πρωτεϊνών συν ένα «μίνι μπλοκ» λίπους συν ένα «μίνι μπλοκ»  υδατανθράκων.

– Ακόμα και στο εστιατόριο είναι δυνατό να παραμείνετε στη «Μεσογειακή Διατροφική Ζώνης». Φτάνει να παραγγείλετε ένα ορεκτικό από ψάρι ή αλλαντικά σε φέτες με λίγα λιπαρά, κυρίως πιάτο (όχι τηγανιτό), λαχανικά, τέσσερα κριτσίνια ή ένα ποτήρι κρασί, ανανά ή φράουλες χωρίς ζάχαρη. 

Η σημασία των λιπαρών οξέων Ωμέγα 3 
Η «Μεσογειακκή Διατροφική Ζώνη» δίνει μεγάλη σημασία σε αυτόν τον τύπο λιπαρών που, γενικώς, λείπουν από τη διατροφή μας.
– Εντάσσοντας στη διατροφή μας λιπαρά οξέα Ωμέγα-3 (υπάρχουν στα ψάρια και στο ιχθυέλαιο) βελτιώνουμε την κατάσταση της υγείας μας και αποκτούμε ευεξία. Γιατί αυτές οι ουσίες ευνοούν την παραγωγή «καλών» εικοσανοειδών, μία ομάδα ορμονών που ελέγχουν διάφορους μηχανισμούς (για παράδειγμα μειώνουν τη δημιουργία της ινσουλίνης στον οργανισμό), μειώνοντας έτσι τον κίνδυνο πολλών ασθενειών (όπως ο διαβήτης) και προωθώντας την ψυχική και σωματική απόδοση.

http://en.wikipedia.org/wiki/Valentina_Vezzali

Δρ. Παναγιώτης Δρακόπουλος N.D.
Δρ. Φυσικοπαθητικής
Ομοιοπαθητικός
Ειδικός Εφαρμογών Διαιτητικής
Σύμβουλος Μεσογειακής Διατροφικής Ζώνης
Μέλος Συλλόγου Εναλλακτικών Θεραπευτών Κύπρου