Η Επιστημονική Ιστοσελίδα της Αντιφλεγμονώδους Διατροφής. Δεν μπορείς να αλλάξεις τα γονίδιά σου, μπορείς όμως να αλλάξεις την έκφρασή τους.                       

Δρ. Παναγιώτης Δρακόπουλος N.D.

Παχυσαρκία η Μεγαλύτερη Νόσος του Πλανήτη

Παχυσαρκία η Μεγαλύτερη Νόσος του Πλανήτη

Γιατί παχαίνουμε; Κανένας μέχρι σήμερα δεν μας έχει απαντήσει. Αυτή τη στιγμή είναι η πανδημία του πλανήτη και κανένας κανόνας μέχρι σήμερα από αυτούς που πολυδιαφημίζονται όπως <<Τρώτε λιγότερες θερμίδες και ασκήστε>>, <<κόψτε τα σάκχαρα γιατί σας παχαίνουν>>, δεν την έχει ανακόψει, με αποτέλεσμα όλο και περισσότεροι άνθρωποι ανά τον κόσμο να αυξάνουν το λίπος τους χωρίς να γνωρίζουν το γιατί (1) (2).
Πιο ουσιαστικά, αυτή η προσέγγιση αγνοεί δεκαετίες έρευνας που αποδεικνύουν ότι το σωματικό λίπος ελέγχεται από τη βιολογία του εγκεφάλου <<κορεσμού και πείνας>>, τοξοειδή και παρακυλιακού πυρινα στουν υποθάλαμο . Με λιγότερες θερμίδες έχουμε στέρηση, και τότε το σώμα αντεπιτίθεται στον εαυτό του με προβλέψιμο τρόπο – συμπεριλαμβάνοντας, πρώτον αύξηση της πείνας, δεύτερον επιβράδυνση του μεταβολισμού και τρίτον έκκριση των ορμονών του στρες. Το αποτέλεσμα σε αυτά τα χαρακτηριστικά όπως <<Τρώτε λιγότερες θερμίδες και ασκήστε>>, ο οργανισμός πεινάει συνεχώς και μακροπρόθεσμα κάνει αδύνατη την απώλεια λίπους, για αυτό ο κανόνας αυτός με περιορισμό των θερμίδων είναι ακατόρθωτο να διατηρηθεί μακροπρόθεσμα για την απώλεια λίπους.
Στην Αμερική ανακοινώθηκε μία έρευνα που αναφέρει ότι για το 90% της παχυσαρκίας ευθύνονται, 45% το λίπος (διάφορα λάδια), 35% οι υδατάνθρακες (άμυλο) και μόνο το 10% τα σάκχαρα.
Σε αυτή την παρουσίαση στο Channel 9 με τη δημοσιογράφο Δ. Λουκίσα αναφέρονται αρκετά μυστικά για την παχυσαρκία και το χάσιμο λίπους, η παχυσαρκία είναι μία πολυπαραγοντική νόσος γι’ αυτό και το χάσιμο λίπους θέλει πολυπαραγοντική λύση.
Η Μεσογειακή Διατροφική Ζώνη είναι ή εξέλιξη της Μεσογειακής Διατροφής όπως αναφέρει στο βιβλίο του ο Dr. Barry Sears <<Mediterannean Zone>>.
Το διαβητικό κέντρο και η κλινική Joslin του πανεπιστημίου Χάρβαρντ δίνει οδηγίες για υπέρβαρους, παχύσαρκους, προδιαβητικούς και διαβητικούς τύπου 2 ίδιες με τη Μεσογειακή Διατροφική Ζώνη (3)
Οι οδηγίες που έδωσε η έρευνα του πανεπιστημίου Χάρβαρντ για διαβητικούς τύπου 2 ήταν ίδιες με την Μεσογειακή Διατροφική Ζώνη, το 40% των ημερήσιων θερμίδων να είναι από υδατάνθρακες όχι λιγότερους από 130 g/d, το 30% από πρωτεΐνη για να ελαχιστοποιήσουμε το χάσιμο της μυϊκής μάζας κατά τη διάρκεια της απώλειας βάρους και το 30% από λιπαρά, μόνο ελαιόλαδο. (4).
Μέσα από την λέξη αδυνάτισμα έχουμε και τους διάφορούς επιτήδειους που κοροϊδεύουν τον κόσμο με τα χάπια αδυνατίσματος όπως ο Dr. Oz (5).

Η Πυραμίδα της μεσογειακής διατροφής

Η πυραμίδα της Μ. Δ.
Εδώ έχουμε την πυραμίδα της διατροφής που προτείνει ένας διάσημος διαιτολόγος ό οποίος εμφανίζεται συχνά στην τηλεόραση και δίνει διατροφικές οδηγίες. Ας την εξετάσουμε όμως πιο διεξοδικά για να καταλάβουμε ότι οι οδηγίες του δεν είναι σωστές και όμως τον ακούτε στην τηλεόραση, εφαρμόζοντας όμως αυτά που αναφέρει διερωτάστε γιατί δεν μπορείτε να χάσετε το περιττό σωματικό λίπος.

Ξένος

Από πρώτης άποψης όλοι νομίζεται ότι αυτή η πυραμίδα διατροφής είναι σωστή.
Αναφέρει λοιπόν στην πρώτη σκάλα της πυραμίδας ότι πρέπει να καταναλώνουμε 8 μικρομερίδες από αδρά επεξεργασμένα δημητριακά και προϊόντα τους (ψωμί και ζυμαρικά ολικής άλεσης, μη αποφλοιωμένο ρύζι κ.α)

Ξένος 3
Ας τα συγκρίνουμε όλα αυτά με την Ζάχαρη.
Ένα (1) κουτάλι της σούπας Ζάχαρη έχει 12 γραμμάρια υδατάνθρακες (6).
1) 8 μικρομερίδες δημητριακών που μας προτείνει να καταναλώνουμε καθημερινά ισούται με:
50 γρ. Cereal (corn flakes) για πρωινό έχει 44 γρ. υδατάνθρακες (7)
4 φέτες ψωμί σταρένιο (25 γρ. η κάθε φέτα) (1 σάντουιτς και από μία φέτα σε κάθε γεύμα, μεσημεριανό και βραδινό) έχουν 44 γρ. υδατάνθρακες (8)
1 φλιτζάνι ρύζι μαγειρεμένο (για μεσημεριανό ή βραδινό γεύμα) έχει 44 γρ. υδατάνθρακες (9)

2) 8 μικρομερίδες δημητριακών που μας προτείνει να καταναλώνουμε καθημερινά ισούται με ισούται με:
50 gr. corn flakes
4 φέτες ψωμί (25 γρ. η κάθε φέτα) (1 σάντουιτς και από μία φέτα σε κάθε γεύμα, μεσημεριανό και βραδινό)
280 γρ. μακαρόνια μαγειρεμένα (1 πιάτο) έχουν 62 γρ. υδατάνθρακες (10)

Στην δεύτερη περίπτωση άλλαξα το ρύζι με τα μακαρόνια.

Ας εξετάσουμε τις  8 μικρομερίδες δημητριακών με πόση Ζάχαρη ισοδυναμούν
Πρώτη περίπτωση:
50 γρ. Corn flakes για πρωινό = 3.6 κουταλιές της σούπας Ζάχαρη
4 φέτες ψωμί = 3.6 κουταλιές της σούπας Ζάχαρη
1 φλιτζάνι ρύζι = 3.6 κουταλιές της σούπας Ζάχαρη

Δεύτερη περίπτωση:
50 γρ. Corn flakes για πρωινό= 3.6 κουταλιές της σούπας Ζάχαρη
4 φέτες ψωμί = 3.6 κουταλιές της σούπας Ζάχαρη
1  πιάτο μακαρόνια = 5.1 κουταλιές της σούπας Ζάχαρη

Τι μας προτείνη λοιπόν ο διασημος διαιτολόγος; Να τρώμε 10.8 κουτάλιες της σούπας Ζάχαρη στην πρώτη περίπτωση και στην δεύτερη 12.3, εκτός από τους αλλους υδατάνθρακες (σαλατικά και φρούτα). Διαβάζουμε στις εφημερίδες (καθημερινή και φιλελεύθερος) ότι η Ελλάδα και η Κύπρος είναι πρωταθλητές παχυσαρκίας (11)(12). Το ειρωνικό είναι ότι αυτοί που εμφανίζονται στα ΜΜΕ  και προτείνουν διατροφικές οδηγίες για την παχυσαρκία στην Ελλάδα και Κύπρο είναι αυτοί που προτείνουν 10.8 ή 12.3 κουτάλια της σούπας ζάχαρη ημερησίως .

Πως όμως προέκυψε η Μεσογειακή διατροφή;
Πρώτος ο K. Dun Gifford, Γερουσιαστής των ΗΠΑ, άνθρωπος του τομέα τροφίμων και εστιατορίων δημιούργησε το 1988 στην Βοστόνη το Ίδρυμα «Oldways» με στόχο την προώθηση των παραδοσιακών διατροφών. Το ίδρυμα Oldways κατασκεύασε τον όρο «Μεσογειακή Διατροφή» και μάλιστα δημιούργησε τη γνωστή πυραμίδα διατροφής (13).

Δίαιτα ORAC
Τώρα έρχομαι και σε μία άλλη πολυδιαφημηζόμενη δίαιτα η οποία ονομάζεται ORAC και όποιος την εφαρμόζει χάνει εύκολα το λίπος του. Η εν λόγω διατροφή ονομάζεται ORAC (Oxygen radical absorbance capacity), στα Ελληνικά μεταφράζεται ως Ικανότητα Απορρόφησης Ριζών Οξυγόνου. Για αυτή την δίαιτα δεν θα αναφέρω τίποτα αλλά θα σας παραπέμψω στην εγκυκλοπαίδεια του διαδικτύου η οποία αναφέρει ότι (14): Η ικανότητα απορρόφησης ριζών οξυγόνου (ORAC) είναι μια μέθοδος μέτρησης των αντιοξειδωτικών ικανοτήτων των τροφίμων σε βιολογικά δείγματα in vitro (σε δοκιμαστικό σωλήνα.
Μια ευρεία ποικιλία τροφίμων έχει δοκιμαστεί με τη μέθοδο αυτή, όπως ορισμένα καρυκεύματα, μούρα και όσπρια, με υψηλή βαθμολογία στην εκτεταμένη δημοσίευση με πίνακες από το Τμήμα Γεωργίας των ΗΠΑ (USDA). Αποσύρθηκε όμως το 2012, δεδομένου ότι δεν υπάρχει συσχέτιση μεταξύ των αποτελεσμάτων των δοκιμών και της βιολογικής δραστηριότητας όπως θα μπορούσε να προσδιοριστεί. Δηλώνοντας ότι δεν υπάρχουν φυσιολογικές αποδείξεις in vivo (σε ζώντας οργανισμούς) αλλά υπήρχε η υποστήριξη της θεωρίας των ελεύθερων ριζών.
Όπως διαβάσατε αποσύρθηκε το 2012 και όμως στην Ελλάδα ακόμη υπάρχει (14) (15).

Το καλύτερο το άφησα για το τέλος.
Η Μεσογειακή Διατροφική Ζώνη έχει κατακτήσει το Χόλυγουντ. Οι αστέρες του Χόλυγουντ ξέρουν ότι εάν αρρωστήσουν, παχύνουν και γεράσουν πρόωρα τελειώνει η καριέρα τους. Το πρώτο πράγμα που πρέπει να προσέξουν είναι η διατροφή τους. Με ποια διατροφή λοιπόν διατρέφονται για να διατηρούνται σε άριστη κατάσταση;
Ας αρχίσουμε με την  Jennifer Aniston, η Jennifer ξεκίνησε να διατρέφεται με την Διατροφική Ζώνη από το 1999 μέχρι σήμερα. Η Jennifer ψηφίστηκε ως η ποιο ωραία γυναίκα του κόσμου πρώτη φορά το 2004 και δεύτερη φορά το 2016 όπως αναφέρεται στο περιοδικό People (16).
Εκτός από την Jennifer Aniston άλλοι διάσημοι που διατρέφονται με τη Μεσογειακή Διατροφική Ζώνη είναι: η Sandra Bullock, η Demi Moore, η Sarah Jessica Parker, η Rene Zellwegger, η Janet Jackson, η Jennifer Lopez και η Cindy Crawford (17) (18) (19).

Πηγές για περαιτέρω ανάγνωση:

  1. http://zone.com.gr/%CF%80%CE%B1%CF%87%CF%85%CF%83%CE%B1%CF%81%CE%BA%CE%B9%CE%B1-%CE%B7-%CF%80%CE%B1%CE%BD%CE%B4%CE%B7%CE%BC%CE%B9%CE%B1-%CF%84%CE%BF%CF%85-%CF%80%CE%BB%CE%B1%CE%BD%CE%B7%CF%84%CE%B7/
  2. http://zone.com.gr/%CE%B7-%CF%80%CE%B1%CF%87%CF%85%CF%83%CE%B1%CF%81%CE%BA%CE%B9%CE%B1-%CE%B1%CF%81%CF%87%CE%B9%CE%B6%CE%B5%CE%B9-%CE%BD%CE%B1-%CE%B1%CF%85%CE%BE%CE%B1%CE%BD%CE%B5%CF%84%CE%B1%CE%B9-%CF%80%CE%B1%CE%BB/
  3. http://www.joslin.org/bin_from_cms/Nutrition_Guidelines-8.22.11%281%29.pdf
  4. http://zone.com.gr/neo-montelo-diatrofhs/
  5. http://zone.com.gr/%CF%84%CE%BF-%CE%B1%CE%B4%CF%85%CE%BD%CE%AC%CF%84%CE%B9%CF%83%CE%BC%CE%B1-%CF%84%CE%BF%CF%85-dr-oz/
  6. http://www.calorieking.com/foods/calories-in-sugars-granulated-sugar_f-ZmlkPTY3OTg4.html
  7. http://nutritiondata.self.com/facts/breakfast-cereals/7273/2
  8. http://nutritiondata.self.com/facts/baked-products/4868/2
  9. http://nutritiondata.self.com/facts/cereal-grains-and-pasta/5712/2
  10. http://nutritiondata.self.com/facts/cereal-grains-and-pasta/5784/2
  11. http://www.philenews.com/el-gr/top-stories/885/308599/oi-kyprioi-oi-pio-pachysarkoi-andres-stin-evropi?utm_campaign=shareaholic&utm_medium=facebook&utm_source=socialnetwork
  12. http://www.kathimerini.gr/844427/article/epikairothta/episthmh/prwth-h-ellada-se-paidikh-paxysarkia
  13. http://www.sedik.gr/neo/el/2014-03-04-11-40-34/%CF%80%CF%89%CF%82-%CF%80%CF%81%CE%BF%CE%AD%CE%BA%CF%85%CF%88%CE%B5
  14. https://en.wikipedia.org/wiki/Oxygen_radical_absorbance_capacity
  15. http://www.healthyliving.gr/2013/03/26/diaita-orac-giati-aposyruhke/
  16. http://www.inquisitr.com/3017159/jennifer-aniston-aniston-named-people-magazines-2016-most-beautiful-woman/
  17. http://www.pulsemed.org/jennifer-aniston-zone-diet.htm
  18. http://www.prweb.com/releases/jennifer_aniston/demi_moore/prwebhtm
  19. http://www.weightlossresources.co.uk/diet/zone.htm

Δρ. Παναγιώτης Δρακόπουλος ND
Δρ. Φυσικοπαθητικής – Φυσικοπαθητικός Διατροφολόγος
Ομοιοπαθητικός
Ειδικός Εφαρμογών Διαιτητικής
Σύμβουλος Μεσογειακής Διατροφικής Ζώνης
Μέλος Συλλόγου Εναλακτικών Θεραπευτών Κύπρου

 

Γράψτε ένα σχόλιο