Η Επιστημονική Ιστοσελίδα της Αντιφλεγμονώδους Διατροφής. Δεν μπορείς να αλλάξεις τα γονίδιά σου, μπορείς όμως να αλλάξεις την έκφρασή τους.                       

Δρ. Παναγιώτης Δρακόπουλος N.D.

Παλαιολιθική (Μεσογειακή Διατροφική Ζώνη) ή Μεσογειακή διατροφή

Παλαιολιθική (Μεσογειακή Διατροφική  Ζώνη) ή Μεσογειακή διατροφή

American Society for Nutrition (2017)
Παλαιολιθική ή Μεσογειακή διατροφή.

Έρευνα: Παλαιολιθική και Μεσογειακή διατροφή, Υπόδειγμα Βαθμολογίας είναι Αντίστροφά Συνδεδεμένο με όλες τις Αιτίες και Ειδικές Αιτίες Θνησιμότητας των Ενηλίκων.

Ερευνητές
Kristine A. Whalen, – Suzanne Judde, – Marjorie L. McCullough, – Dana Flanders
Terryl J. Hartman -Roberd M. Bostick

Συντάκτης και Συνεργασίες
1.  Departments of Epidemiology
2.  Biostatistics and Bioinformatics, Emory University Rollins School of Public Health, Atlanta, GA
3.  Department of Biostatistics, University of Alabama at Birmingham, Birmingham, AL
4.  Epidemiology Research Program, American Cancer Society, Atlanta, GA
5.  Winship Cancer Institute, Emory University, Atlanta, GA

Περίληψη έρευνας
Μεταξύ 21.000 ενηλίκων στις ΗΠΑ, εκείνοι που διατρέφονται με το μοντέλο της παλαιολιθικής διατροφής (1) είχαν σημαντικά χαμηλότερη θνησιμότητα, από όλα τα αιτίες κατά 23%, από καρδιαγγειακή νόσο 22% και από καρκίνο 28% (2). Και αυτό χωρίς να χρειάζεται να επανέλθουν σε πέτρινα εργαλεία! Αυτό και εάν είναι είδηση.

Από τον Π. Δρακόπουλο
Ερ.: Ποια είναι όμως η Παλαιολιθική διατροφή;
Απ.: Οι ερευνητές  Dr. Stanley Boyd Eaton (3) (4), Dr. Melvin Konner τμήματος ανθρωπολογίας, ακτινολογίας και Ψυχιατρικής του πανεπιστήμιου Έμορυ (Emory University School of Medicine USA), και τμήματος εκπαίδευσης του πανεπιστήμιου Μάρσαλ (Marshall University USA) αναφέρουν ότι ό παλαιολιθικός άνθρωπος έτρωγε καθημερινά 35% υδατάνθρακες, 30% πρωτεΐνη και 35% λίπος.
Αυτή όμως η διατροφή μου ακούγεται σαν τη Μεσογειακή Διατροφική Ζώνη.

Αναφορές
1. http://jn.nutrition.org/content/early/2017/02/08/jn.116.241919.abstract
2. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/28179490
3. https://www.cambridge.org/core/services/aop-cambridge-core/content/view/S0029665106000012
4. http://www.direct-ms.org/pdf/EvolutionPaleolithic/Eaton%20Paleo%20Nutri%20Review%20EJCN.pdf

Ερ.: Θέλετε να χάσετε βάρος και να καλυτερεύσετε την υγεία σας;
Απ.: Πρέπει να διατρέφεστε σαν τους Παλαιολιθικούς προγόνους σας χωρίς να χρησιμοποιείται πέτρινα εργαλεία.
Ένα πρόσφατο άρθρο που δημοσιεύτηκε στο British Journal of Nutrition, δίνει μια ενημερωμένη εκτίμηση του τι διατροφή (δηλ. Παλαιολιθική) μπορεί να είχαν οι πρόγονοί μας κατά τη διάρκεια των χρόνων από την πρώτη εμφάνισή τους στην Αφρική περίπου 200.000 χρόνια πριν, έως ότου άρχισαν να φεύγουν από την Αφρική, 100.000 χρόνια αργότερα (1). Αυτό είναι σημαντικό διότι αυτό το είδος της διατροφής μέχρι πριν από 10.000 χρόνια (με την έλευση της γεωργίας) ήταν η θρεπτική βάση, μέσω της οποίας έχουν εξελιχθεί τα γονίδιά μας. Δεδομένου ότι η διατροφή και η γονιδιακή έκφραση είναι άρρηκτα δεμένα μεταξύ τους (2), η κατανόηση των διατροφικών δυνάμεων που διαμόρφωσαν το πώς τα γονίδια μας ανταποκρίνονται στην διατροφή είναι σημαντική.
Αυτό είναι ιδιαίτερα αληθές, δεδομένου ότι η διατροφική επιστήμη έχει πολλές αντικρουόμενες αλληλεπιδράσεις που καθιστούν τη μελέτη ενός θρεπτικού συστατικού συχνά να οδηγείται σε αντικρουόμενα στοιχεία. Ένα τέτοιο παράδειγμα είναι η μελέτη των αποκρίσεων ινσουλίνης που επάγονται από τη δίαιτα χωρίς να μελετηθεί η επίδραση της σύστασης λιπαρών οξέων στην έκκριση ινσουλίνης και αντιστρόφως. Για το λόγο αυτό η μελέτη της παλαιολιθικής διατροφής παρέχει ένα πρότυπο που γεννά ερωτήσεις για τη βελτιστοποίηση της τρέχουσας διατροφή μας. Στην πραγματικότητα, το είπα αυτό ακριβώς στη σελίδα 132 του πρώτου μου βιβλίου, «Η Διατροφική Ζώνη» (3).
Ποιές είναι λοιπόν οι νεότερες ενημερώσεις σχετικά με τη σύνθεση της παλαιολιθικής διατροφής των αφρικανών προγόνων μας;
Οι ερευνητές  Dr. Stanley Boyd Eaton (3), Dr. Melvin Konner (15) (16) τμήματος ανθρωπολογίας, ακτινολογίας και Ψυχιατρικής του πανεπιστήμιου Έμορυ (Emory University School of Medicine USA), και τμήματος εκπαίδευσης του πανεπιστήμιου Μάρσαλ (Marshall University USA) αναφέρουν ότι η περιεκτικότητα πρωτεΐνης ήταν 30%, οι υδατάνθρακες ήταν 35% και το συνολικό λίπος ήταν περίπου 35%. Αν αυτό ακούγεται οικείο σε αναλογία, τότε το 30% είναι πρωτεΐνη, το 40% είναι υδατάνθρακες, και 30% είναι λίπος, είναι οι αναλογίες της αντιφλεγμονώδους διατροφής (Μεσογειακής Διατροφικής Ζώνης). Ουσιαστικά η νεότερη εκτίμηση της παλαιολιθικής διατροφής των προγόνων μας, είναι η αντιφλεγμονώδης Μεσογειακή Διατροφική Ζώνη.
Εξίσου σημαντική, εκτιμήθηκε η πρόσληψη μακριάς αλυσίδας ωμέγα-3 λιπαρών οξέων (EPA και DHA) όπου ήταν περίπου 6 γραμμάρια την ημέρα. Αυτό είναι παρόμοιο με τις συστάσεις στο «Η Ωμέγα Rx Ζώνη», που δημοσιεύθηκε το 2003 (4). Η διατροφική αναλογία ΑΑ (arachidonic acid) προς EPA (eicosapentaenoic acid) επίσης εκτιμήθηκε σε αυτό το άρθρο και βρέθηκε να είναι περίπου 2. Δεδομένου ότι η διατροφική πρόσληψη αυτών των λιπαρών οξέων θα πρέπει να αντικατοπτρίζεται στο αίμα, τότε μπορούμε να υποθέσουμε ότι η AA/EPA αναλογία στον παλαιολιθικό άνθρωπο ήταν περίπου 2. Αυτή η αναλογία των AA/EPA είναι και πάλι εντυπωσιακά παρόμοια με τις συστάσεις μου σε όλα τα βιβλία της Μεσογειακής Διατροφικής Ζώνης για το ποια είναι η καλύτερη AA/EPA αναλογία όσον αφορά το βέλτιστο έλεγχο της κυτταρικής φλεγμονής, η οποία οδηγεί στην επιτάχυνση της χρόνιας νόσου (4,5,6).

Από τον Π. Δρακόπουλο
Όταν ακολουθούμε την Μεσογειακή  Διατροφική Ζώνη (γνωστή και ως παλαιολιθική διατροφή), μπορούμε να δούμε σχεδόν στιγμιαία αλλαγές σε ορμονικές απαντήσεις (7, 8) και βελτίωση στον έλεγχο της γλυκόζης (8,9,10) πριν από οποιαδήποτε απώλεια βάρους. Εάν συνεχίσουμε τη Μεσογειακή Διατροφική Ζώνη, δεν είναι μόνο ότι θα χάνουμε λίπος, αλλά και να θα το καίμε  γρηγορότερα (11,12,13,14).  Άραγε ήμουν τυχερός κάνοντας απλώς εικασίες σχετικά με τις συστάσεις μου για την αντιφλεγμονώδη διατροφή κατά τα τελευταία 19 χρόνια, από το 1998. Θα ήθελα να πιστεύω ότι δεν ήταν τυχερές εικασίες, αλλά βασίζονται στις γνώσεις μου που προέρχονται από την εμπειρία μου στην βελτίωση ασθενών με άριστα αποτελέσματα. Το τυχερό κομμάτι ήταν ότι είχα την επιμονή να παραμείνω πιστός σε αυτές τις ιδέες. Από την άλλη πλευρά, είναι πάντα ωραίο να δικαιώνεσαι, ακόμη και μετά από 19 χρόνια.

Αναφορές

  1. Kuipers RS, Luxwolda MF, Dijck-Brouwer DJA, Eaton SB, Crawford, MA, Cordain L, and Muskiet FAJ. “Estimate macronutrient and fatty acid intakes from an East African paleolithic diet.” British J Nutr 104: 1666-1687 (2010)
    2. Sears B and Ricordi C. “Anti-Inflammatory nutrition as a pharmacological approach to treat obesity.” J Obesity published online September 30, 2010. doi: 10.1155/2011/431985. (2010)
    3. Sears B. “Η Διατροφική Ζώνη.” Δ. Κ. Μ. ΕΠΕ (2001)
    4. Sears B. “Η Ωμέγα RxΖώνη.” Δ. Κ. Μ. ΕΠΕ (2002)
    5. Sears B. “The Anti-Inflammation Zone.” Regan Books. New York, NY (2005)
    6. Sears B. “Toxic Fat.” Nelson Publishing. Nashville, TN (2008)
    7. Ludwig DS, Majzoub JA, Al-Zahrani A, Dallal GE, Blanco I, and Roberts SB. “High-glycemic-index foods, overeating, and obesity.” Pediatrics 103: E26 (1999)
    8. Markovic TP, Jenkins AB, Campbell LV, Furler SM, Kragen EW, and Chisholm DJ. “The determinants of glycemic responses to diet restriction and weight loss in obesity and NIDDM.” Diabetes Care 21: 687-694 (1998)
    9. Lindberg S, Jonsson T, Granfeldt Y, Borgstrand E, Soffman J, Sjorstrom K, and Ahren B. “A Paleolithic diet improves glucose tolerance more than a Mediterranean-like diet in individuals with ischaemic heart disease.” Diabetologia 50: 1795-1807 (2007)
    10. Frassetto LA, Schloetter M, Mietus-Synder M, Morris RC, and Sebastian A. “Metabolic and physiologic improvements from consuming a Paleolithic, hunter-gatherer type diet.” Eur J Clin Nutr 63: 947-955 (2009)
    11. Osterdahl M. Kocturk T. Koochek A, and Wandell PE. “Effects of a short-term intervention with a Paleolithic diet in healthy volunteers.” Eur J Clin Nutr 62: 682-685 (2008)
    12. Layman DK, Boileau RA, Erickson DJ, Painter JE, Shiue H, Sather C, and Christou DD. “A reduced ratio of dietary carbohydrate to protein improves body composition and blood lipid profiles during weight loss in adult women.” J Nutr 133: 411-417 (2003)
    13. Lasker DA, Evans EM, and Layman DK, “Moderate carbohydrate, moderate protein weight loss diet reduces cardiovascular disease risk compared to high-carbohydrate, low-protein diet in obese adults. A randomized clinical trial.” Nutrition and Metabolism 5: 30 (2008)
    14. Fontani G, Corradeschi F, Felici A, Alfatti F, Bugarini R, Fiaschi AI, Cerretani D, Montorfano G, Rizzo AM and Berra B. “Blood profiles, body fat and mood state in healthy subjects on different diets supplemented with omega-3 polyunsaturated fatty acids.” Eur J Clin Invest 35: 499-507 (2005)
    15.https://www.cambridge.org/core/services/aop-cambridge-core/content/view/S0029665106000012
    16.http://www.direct-ms.org/pdf/EvolutionPaleolithic/Eaton%20Paleo%20Nutri%20Review%20EJCN.pdf

Δρ. Παναγιώτης Δρακόπουλος ND
Φυσικοπαθητικός
Ομοιοπαθητικός NHS
Ειδικός Εφαρμογών Διαιτητικής
Σύμβουλος Μεσογειακής Διατροφικής Ζώνης
Μέλος Κυπριακού Συλλόγου Εναλακτικών Θεραπευτών  

Γράψτε ένα σχόλιο